-

Maryla-Sztajer : Maryla-Sztajer

....tam gdzie nie zabija się Żydów. ...

 

Ten tekst powstał pod wpływem komentarzy zapisanych pod moją poprzednią notką "JEDWABNE"  przez komentatora Klon.

 

Na Górze Syjon w Jerozolimie stoi pomnik Ofiar Zagłady z Czeladzi. Są dwa obeliski z napisami CZELADŹ i PIASKI. 

Od lat 90tych na zaproszenie Światowego Związku Żydów Zagłębia jeżdżą do Izraela i m.in. stają pod tym pomnikiem licealiści czeladzcy.

Do Czeladzi od lat 80 tych przyjeżdżają z Izraela dawni mieszkańcy. Ich potomkowie teraz już. ..

Ale też ci z "wypędzonych" w 68' z Zagłębia, którzy odnaleźli w mieście dawnych znajomych. Wzajemne wizyty, zaproszenia nawet na rodzinne uroczystości do Izraela. 

https://sztetl.org.pl/pl/miejscowosci/c/424-czeladz/99-historia-spolecznosci/137199-historia-spolecznosci

Ten link prowadzi do historii czeladzkich Żydów. Na ile mogę ocenić, podane fakty się zgadzają. Co pominięto?  Za chwilę pokażę. 

Proszę jednak spojrzeć na trzy ostatnie akapity w powyższym linku.

Czytamy ze w sierpniu 1945 gdy garstka Żydów wróciła po wywiezieniu ich podczas okupacji , dwu z nich zostało zabitych w Czeladzi. Tyle informacji. ...zaraz po tym reszta wyjechała do Izraela. 

Brak nazwisk, daty dziennej w sierpniu. ..

Nie było śledztwa. 

Zmarły kilka lat temu Pan Artur Rejdak, czeladzianin i znawca historii miasta niedościgły, wielokrotne prosił o podjęcie śledztwa w tej sprawie. 

Nie wiem czy starszy niż ja i mieszkający w mieście stale pan wiedział coś jeszcze, tylko czekał na oficjalne kroki by ruszyć tę sprawę. 

W tej chwili temat : kto i kogo zabił, wisi jak klątwa czarownicy. 

.

 

Wirtualny sztetl pomija w historii Żydów czeladzkiej taki oto epizod. 

Podaję za książką  Czesława Ryszki : Czeladź. 750 lat kościoła i parafii. ..

W lany poniedziałek 1905 jeden z wyrostków ganiajacych z wodą oblał nią Żyda. 

Od wyzwisk przeszło do bójki między chrześcijanami i Żydami. Któryś Żyd pchnął nożem katolika. Ranny zmarł. 

Doszło by do rozruchow, gdyby nie nadbiegli księża Mazurkiewicz i znany moim czytelnikom Pieńkowski. Udało im się zapobiec szykującej się rozprawie. 

.

Dziś fakt nadania jeszcze przed wojną, za życia księdza Pieńkowskego, jednej z ulic przy Rynku Jego imienia, coraz bardziej przeszkadza. Póki żyją członkowie najstarszych rodzin czeladzkich nazwa ulicy jest broniona.

Ale można dokuczyć inaczej.

Ten filmik to tylko 3 min. 

https://m.youtube.com/watch?v=0PqRG4gF9hc

Gdy nie udało się rzeźby czeladzkiej czarownicy czyli wdowy Włodyczkowej ulokować przy samym kościele, zbudowanym dzięki wysiłkom ks. Pieńkowskego, ulokowano ją u wylotu ulicy Pieńkowskego przy Rynku.

Kij miotły na której leci czarownica jest skierowany w stronę kościoła św Stanisława. Czeladzkiej Notre Dame.

_____________________________________________________________________________________

Edycja notki

http://maryla-sztajer.szkolanawigatorow.pl/zydzi

Napisałam ubiegłej wiosny notkę Żydzi. Chcę ją też polecić. 

.

 

 



tagi:

Maryla-Sztajer
4 marca 2019 14:19
70     2579    6 zaloguj sie by polubić

Komentarze:


atelin @Maryla-Sztajer
4 marca 2019 15:40

"Czytamy ze w sierpniu 1945 gdy garstka Żydów wróciła po wywiezieniu ich podczas okupacji , dwu z nich zostało zabitych w Czeladzi. Tyle informacji. ...zaraz po tym reszta wyjechała do Izraela. "

Chyba jednak powinno być "dwóch", ale to bardziej do Gospodarza. Może zajrzy...

zaloguj się by móc komentować



stanislaw-orda @atelin 4 marca 2019 15:40
4 marca 2019 17:48

a ta "garstka", to ilu ich było ? Trzech?

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @stanislaw-orda 4 marca 2019 17:48
4 marca 2019 18:04

https://sztetl.org.pl/pl/miejscowosci/c/424-czeladz/116-miejsca-martyrologii/45377-getto-w-czeladzi

Liczba osób które wróciły w kilku moich papierowych źródłach trochę się różni. Dwutomowa Historia Czeladzi pidsje ze wróciło okolo 40 osób. 

Ale tam niema informacji o tych zabitych. 

Gdyby nie Pan Rejdak , myślała bym ze to co najmniej pomylka..ale nie. ..moze pobili się miedxy sobą i nie chcą tego ruszać 

.

To getto było za naszymi oknami prawie

.

 

zaloguj się by móc komentować


klon @Maryla-Sztajer
4 marca 2019 20:51

Witam Pani Marylo,

Dopiero przed chwilą wróciłem do dom i mozliwość miałem zapoznać się z Pani notką. Pierwsze co spostrzegłem, to troska o dobre imię Czeladzi. Okazuje Pani więcej niż mocne przywiązanie do swojego miasta :-).

W kwestii niewyjaśnionej zbrodni, nie umniejszając temu przypadkowi. Takich historii na terenach Polski są tysiące. Tak, jak tysiące jest mogił ludzi, którzy zginali w czasie okupacji. Zarówno hitlerowskiej, jak i sowieckiej.

Dla pojedynczych osób lub małych, lokalnych społeczności takie zdarzenia są bolesne i będą powodować niesnaski, żale, waśnie. Jednakże nie będą one mieć decydującego wpływu na stosunki między skłóconymi stronami. Partykularne interesy, zarówno jednostek jak i całych społeczności, , a często zwykła ludzka „dobra natura”, spowodują że wytworzy się stan pewnej „równowagi emocji” i obie strony konfliktu nauczą się żyć ze sobą. Jeśli nie w miłości to co najmniej w „symbiozie”.

Jednakże, gdy pojawią się siły, grupy, organizacje, które będą chciały wykorzystać emocje zwaśnionych stron, to moim zdaniem, każdy najdrobniejszy przypadek posłużyć może do podsycania konfliktu osiągnięcia zamierzonego, określonego wcześniej, a niewidocznego dla walczących stron celu.

Moim zdaniem, w chwili obecnej mamy taką właśnie sytuację. Ktoś che ugrać coś!
Jest kilka „grupy interesu”, którym zależy aby konflikt, zarówno Polaków i Żydów, jak i Polski i Izraela trwał i się rozwijał.

Bądźmy dobrej myśli. Dajmy obecnej władzy się wykazać. Mocne deklaracje padły z wieku ust oficjeli. Może będą potrafiły zniwelować lub nawet unieważnić wrogie nam działania. A sami „zachęcajmy” organy państwa, aby nie zapominały o ww. obowiązku. Tak uważam.

ps. Pozostanę na tym poziomie ogólności dziś. Właśnie przytargałem do domu wydawnictwo IPN. Nie lubię czytać komentarzy do komentarzy. Lepiej „czuję” temat gdy sam patrzę na teks.

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @klon 4 marca 2019 20:51
4 marca 2019 21:27

https://dziennikzachodni.pl/czeladz-festiwal-kultury-zydowskiej-czyli-szalom-na-rynku-zdjecia/ar/13425397

Co roku. ..festiwal Szalom.

I promocja miasta przez "czarownice".

.

Oczywiście jest to zderzenie wywoływane celowo. Bez tego ludzie jakoś układają się ze sobą. Z sympatią zrozumieniem. Albo ostrymi pretensjami o coś. Interesy, oszustwa. 

Mojego pradziada właściciela połowy ziemi w Sosnowcu,  Żydzi oszukali i wyłudzili majątek. 

To ta ziemia po której idzie kolej do Katowic. 

.

A Czeladź dla mnie jest czymś mistycznym. 

Prof Kazimierz Wyka nazywał to "pejzaż centralny".

 Ten pierwszy kod.

Plus moje korzenie rodowodowe sięgające Księstwa Siewierskiego. Gdy się urodziłam żył jeszcze bp Sapieha , ostatni uzywajacy tytułu księcia siewierskiego ;)))

Pytana gdzie się urodziłam mówię : w pewnym księstwie. .

.

Dobrze ze ma Pan tę pozycję z IPN.

To prawda ze trzeba samemu :)

 

Dziękuję że Pan tu zajrzał 

:)

 

 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @Maryla-Sztajer
5 marca 2019 06:30

To są odpryski czegoś znacznie większego, o globalnym zasięgu, o czym zresztą nasz gospodarz wielokrotnie pisał. Ale nie chcę wchodzić aż tak głęboko. Nie jest prawdą, że etniczni Żydzi i etniczni Polacy żyli w RP jak gołąbki, dotyczy to zresztą także pozostałych nacji. Ale żyli jako obywatele jednego państwa, mając wiele wspólnych interesów. I na tym poziomie jest podstawowe przekłamanie, do utrzymywania którego wykorzystuje się takie historie jak Jedwabne, czy ta opisana wyżej. Polska nie była państwem etnicznym, a żyjący w jej granicach Żydzi, Ukraińcy, Białorusini czy Litwini mieli wspólny z Polakami interes w jej istnieniu i dobrobycie. I w tym, żeby to się nazywało Rzeczpospolita Polska, a nie Niemiecka, czy Ukraińska. Mogli się przy tym kłaść pałami po łbach, jak to wśród sąsiadów bywa. Ale 70 lat powojennej propagandy utrwaliło kompletnie inny obraz. I w tym obrazie Polacy Żydów nienawidzą, życzą im jak najgorzej i mieli za cel główny oczyścić z nich państwo, w którym żyją. A Żydzi są niewinnymi ofiarami tej agresji (w większości martwymi zresztą). Ale to jest propaganda, hagada i samym dochodzeniem do prawdy się jej nie zwalczy, zwłaszcza, że  zawsze i wszędzie znajdziemy jakiegoś Polaka, który zabił, okradł albo wypędził Żyda. Tu jest potrzebna skuteczna kontrpropaganda, a uczymy się tutaj, że taka funkcjonuje głównie w strefie pop.

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @Grzeralts 5 marca 2019 06:30
5 marca 2019 07:44

Mówiąc wprost, oni są swoimi najgorszym wrogami. ..jedynymi czującymi szczerą niechęć do Żydów są oni sami.

Inni mają po prostu różne doświadczenia. 

Przecież Polacy ratujący Żydów za cenę swojego życia. ..musieli tyvh sąsiadów po ptostu lubić. 

Tam gdzie doznało krzywd i strat....jest żywa niechęć. I tyle. 

.

Dlatego e notce JEDWABNE napisałam pytanie : kiedy ekshumacja. 

Oni muszą się potknąć o własne nogi!

Muszą dla ich dobra. 

.

I dla naszego,  co chyba jasne. 

.

 

zaloguj się by móc komentować

tadman @Grzeralts 5 marca 2019 06:30
5 marca 2019 07:44

Lokalnie dochodziło do konfliktów, nawet z ofiarami; wystarczy przypomnieć sobie scenę otwierającą "Nadberezyńców" Czarnyszewicza.

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @tadman 5 marca 2019 07:44
5 marca 2019 07:46

Ale i w Czeladzi byłby pogrom gdyby nie nadbiegli księża 

.

 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @Maryla-Sztajer
5 marca 2019 07:55

Rzecz w tym ze sytuacja w Czeladzi jedt budowana sztucznie,  albo dwie niezależne siły tam działają. Zewnętrzne. Tego nue wiem. 

Nie mieszkam tam od 50 lat a od miejscowych nie sposób się czegoś rozsądnego dowiedzieć. Mają namieszane w głowach. I chcą mieć spokój. 

.

 

zaloguj się by móc komentować

tadman @Maryla-Sztajer 5 marca 2019 07:46
5 marca 2019 08:03

To piękne przypomnienie wychowawczej i moderunącej roli kościoła. Księża żyli między ludźmi i mogli działać bezpośrednio i natychmiast. Dzisiaj w dużej mierze rolę KK w tym zakresie przejęły ślamazarne, zadufanene a niesprawiedliwe kasty wymiaru sprawiedliwości. 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @Maryla-Sztajer 5 marca 2019 07:44
5 marca 2019 08:14

Oczywiście. Im jest potrzebna taka właśnie hagada. Z różnych przyczyn.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @tadman 5 marca 2019 08:03
5 marca 2019 08:15

Kościół był siłą, jedną z ważniejszych, a może i najważniejszą, integrujących to społeczeństwo.

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @tadman 5 marca 2019 08:03
5 marca 2019 08:17

http://natusiewicz.pl/nawigator/nawigator-14/

 

Przecież proszę,  tu jest mój tekst z kwartalnika SN.

Dokładnie pokazałam ten moment " przełamania"...

Tekst można pobrać i czytać 

.

 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @Grzeralts 5 marca 2019 08:14
5 marca 2019 08:19

A nam inna. 

Skoro oni się targuja "Jedwabnem "  A my stoimy jako rząd jak te ćmoki to nas ograją. .

.

 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @Maryla-Sztajer
5 marca 2019 08:21

Swoją drogą  :

Dałam taki tytuł notki jako test...

Zamurowało ;)))

.

 

zaloguj się by móc komentować

DYNAQ @Maryla-Sztajer 5 marca 2019 08:21
5 marca 2019 08:40

Swoją drogą ,gdyby zrobić Dzień Antysemity Polskiego,w którym bylibyśmy tacy jak nas grossostwo opisuje...co by się działo,jejku!

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @DYNAQ 5 marca 2019 08:40
5 marca 2019 08:50

Oni cierpią na jakieś urojenia. 

Ponieważ w Księstwie Siewierskim był ten zakaz osiedlania się Żydów ostro egzekwowane,  to oni mogli tulko e interesach np na komorze celnej. .klamkę całować. 

Dlatego "stara Czeladź" jak ja , ma do nich inny stosunek. 

 

Przy handlu hagadą JEDWABNE ja bym trzy razy trzasnęła drzwiami,  zerwała rozmowy itd...

Wtedy można robić interesy. 

No ale jak się ma inteligenckie mózgi to się nue da

.

 

zaloguj się by móc komentować

qwerty @tadman 5 marca 2019 08:03
5 marca 2019 10:01

w ciagu ostatnich lat zmieniono doktrynę funkcjonowania aparatu zwanego wymairem sprawiedliwości, prawo literalnie artykułowane w ustawach, w Konstytucji nikogo juz nie interesuje; licza sie tylko tzw. modelowania procesowe dyskontujące szczytowe osiagniecia myśli tow. co usta słodsze miał od malin;- dowód materialny jako podstwa procedowania juz  w polskim systemie prawnym nie istnieje - deyduje wskazanie intencji na podstwie np. zeznań świadków lub liczba rejestrowanych połączeń w sieciach [net, telekomunikacja, ..] - praktycznie jest już wprasowane w system marksistowskie osiągnięcie myśli filozoficznej tj. o ilości przechodzącej w jakość, przykład: usiłowal połaczyc sie z koncelarią [..], zatem zasadny jest wnuosek że w celu artykuowania pogróżek - i 2 [dwa] lata jak dla brata - jest to trawestacja oryginalnych uzasadnien polskich sądów oraz prokuratur w tzw. organizowanych zbrodniach sądowych, a'propos zbrodni [lub oszustw] sądowych to pojecie zostałło usunięte z kazuistyki i z wachalarza sparw karnych/cywilnych, ponieważ kłoci się z 'bóstwem' sądownictwa oraz administracji 'państwa'

zaloguj się by móc komentować

tadman @Maryla-Sztajer 5 marca 2019 08:21
5 marca 2019 10:18

Tytuł bardzo dobry, intrygujący i na dodatek przewrotny. :)

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @tadman 5 marca 2019 10:18
5 marca 2019 10:37

Hi hi....chyba wchodzi we mnie duch Eski ...;))

.

Widzisz,  to typowy test psychologiczny. Jak z obrazkiem. Popatrz i powiedz co ci najpierw przyszło na myśl. 

.

Zdradzę tutaj publicznie pewną rzecz.

Stare Zydowki czeladzkie były łyso w perukach, siadały w szabat na stoleczkach i tłukły mlotecxkami pozłacanymi wszy....Ale ich córki normalnie już zasymilowane...ubranie,  szkoła itd

To getto było za naszymi oknami.  Tam były i koleżanki czeladzkie Mamy..ze szkoły przedwojennej e Sosnowcu. Jedna z nich lub kobieta z jej rodziny ocalała. 

Gdy Mama po amnestii wyszła z więzienia to nie było dla Niej pracy. Komuś z tamtej rodziny udało się załatwić pracę i osłaniać Mamę przez kilka miesięcy. ..tylko tyle. ..aż tyle.

Potem i tak ją wyrzucili. Ta kobieta nie mogła nic zrobić. Zwykła urzędniczka. Też się bała. 

Odpłatna za pomoc dla getta? To jest pewna moja rekonstrukcja. Gdy Żydzi po wojnie zniknęli z Czeladzi u nas przynajmniej nie mówiło się o nich. 

Dopiero gdy czytając Orzeszkowej Meir Ezofowicz, zapytałam o tych ludzi,  czy byli i w Czeladzi,  kilka słów usłyszałam. Jeden raz.

Tak było w całym mieście. 

.

A aresztować Mamę wcześniej też przyjechał Żyd Mandelbaum z Będzina z UB...

.

 

zaloguj się by móc komentować

tadman @Maryla-Sztajer
5 marca 2019 11:24

Co do tytułu.

Cytuję: "Popatrz i powiedz co ci najpierw przyszło na myśl."

Myśl: Ich tam po prostu nie było, bo inaczej nasz wyssany z mlekiem matek...

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @tadman 5 marca 2019 11:24
5 marca 2019 11:26

A jakże. ..liczba płynna Ale 5% ludności miasta. .;)))

.

 

zaloguj się by móc komentować

klon @Maryla-Sztajer 5 marca 2019 07:44
5 marca 2019 12:14

Polacy nie musieli lubić swoich sąsiadów Żydów. 

Przed '39 mogli być do siebie wrogo nastawieni. Jednak w obliczu nieszczęścia, zagrożenia życia uruchamiała się  "wkokodowana" chrześcijańska postawa pomocy bliźniemu. To jest nasz kod kulturowy, chronić dzieci i wdowy. Byli ludzie,  którzy ratowali Żydow, a mówili o tym dziesiątki lat później. Na pytanie: dlaczego milczałaś/milczałeś pada odpowiedź: miałem mówić o rzeczach oczywistych?

Żydzi na prawdę są dziećmi cywilizacji innej niż nasza. Nie istnieje zwierz o imieniu "cywilizacja judeochrześcijańska".

Polecam dokładne zapoznanie się z materiałami dr Kurek. Sprawdzałem jej tezy na źródłach innych niż ona podawała i ....zawsze sprawdzały się jej opinie.

 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @klon 5 marca 2019 12:14
5 marca 2019 12:20

Myślimy symultanicznie..

To mi od wczoraj chodzi po głowie. My mamy przez te 2000 lat wyrobione różne od nich postawy. 

Inne cywilizacje. 

 

Dlatego pisałam i będę ile będzie trzeba. Ma być ekshumacja. 

Ma być to o czym napisała wcześniej Pani Rebikowska. Czyli przetłumaczone niemieckie przepisy i zarządzenia. 

Władze są tak głupio bezradne. ...

.

 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @klon 5 marca 2019 12:14
5 marca 2019 12:23

Ta ,,cywilizacja. .,, nie istnieje,  Ale tłumaczy się nam ze jest. 

 

Pokazałam w notce postawę księży. .I brak tego nie tylko na stronie sztetl,  Ale i w innych książkach. 

Jest w dokumentach parafii św Stanisława 

.

 

zaloguj się by móc komentować

Draniu @Maryla-Sztajer 5 marca 2019 11:26
5 marca 2019 12:32

Zgadza się, Zydzi juz sie zapetli w tworzeniu tych kłamstw.. Ta metoda zaklamywania zawsze wynikała z kompleksów, przykrywała ich slabosci w mentalnosci. Ta histeria wynika  z lęków .. Najlepsza metoda to jest odcięcie sie od nich i zostawienie ich z wlasnymi kompleksami .. Tak jak wczesniej juz napisałem, namolnych Zydow wypraszalo sie z podwórka ,zostawali na drogach ,gdzie właśnie potykajc sie o wlasne nogi przkrzykiwali się..  Jak Cyganie pojawiali sie we wsi ,to zamykano furtki oraz zapedzano kury do kurnikach, również szybko sprawdzano na łąkach czy konie i bydło nadal sie pasą w odpowiedniej ilosci.. Zydzi chca przykrywac klamstwami  autentyczny obraz swojego społeczeństwa.. Buduja Izrale na klamstwach, w strachu  ,ze w kazdej chwili przestanie istnieć  , bo w dalszej prespektywie przestanie.. Tak budowana panstwowosc ,ktora jest krotka, nie ma prawa sie utrzymać.. Panstwo frontowe, gdzie ludzie żyją w ciaglym strachu,  znajduje upust w agresji w stosunku do innych..  Prawda jest taka ,ze nigdy nie znajda swojego miejsca i tę prawdę zakrzykuja  ,tak jak to robi Gross. 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @Draniu 5 marca 2019 12:32
5 marca 2019 12:37

Dlatego tak mnie martwi sytuacja ogólna.  Ale też tam w Czeladzi. Miasta po którym chodzę we śnie po prostu nie ma.

.

 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @Draniu 5 marca 2019 12:32
5 marca 2019 12:40

Martwi mnie tzw METROPOLIA.

Czeladź weszła a np Siewierz jednak nie

.

 

 

zaloguj się by móc komentować

tadman @Maryla-Sztajer 5 marca 2019 12:40
5 marca 2019 13:02

Mnie też, bo to zaczątek osławionej Europy regionów i im mocniejszy region tym mniejsze wpływy centrum, a później Metropolia wystąpi jako panna do wzięcia. Oni tak myślą, ale niejedna panna nie doczekała królewicza z bajki. 

zaloguj się by móc komentować

DYNAQ @klon 5 marca 2019 12:14
5 marca 2019 13:05

''Żydzi na prawdę są dziećmi cywilizacji innej niż nasza.'' I w tym sęk! To tak jakby do szachownicy zasiadło dwóch,z ty że jeden grałby wg. zasad gry w szachy,a ten drugi w warcaby..no nie da się grać w ten sposób,ani dialogu prowadzić.Obejrzałem kiedyś wywiad z Żydem ocalonym przez polską rodzinę. Rozmawiali z nim dwaj hasydzi-''To oni żeby cię uratować ryzykowali swoje życie...czy ty byś tak postąpił?''  Opuścił głowę i po dłuższej chwili odpowiedział-''Nie..." Tu jest podstawowa różnica ocen.

zaloguj się by móc komentować

saturn-9 @Maryla-Sztajer 5 marca 2019 08:50
5 marca 2019 13:30

Przy handlu hagadą JEDWABNE ja bym trzy razy trzasnęła drzwiami,  zerwała rozmowy itd...

 

To jest podejście w stylu starej szkoły dyplomacji. Lata gdy miał miejsce Holocaust [anglosaska szkoła] albo Shoa [francuzka szkoła] to poważny wymiar odniesienia.

Jesteśmy świadkami powstawania nowego kultu religijnego. Więc gdy ta anglosaska powiada ofiar 1600 [piórem socjologa] to stara francuzka szkoła hagady mityguje że prawie tysiąc [piórem pani profesor A.W. vide moja glosa z 4 marca 2019 14:02].

Ile tych ofiar było? Należy uporządkować te sprawy, jak już Pani wspomniała. Polskim podatnikom pozostaje hasło: EKSHUMACJA.

Szanujemy ezoteryczne rozedrganie świeckiego socjologa a zarazem historyka amatora, Jana Grossa. Proteza cyfrowa '16' plus tych zer dwa skrywa '88'. Tu miejsce na trzy wykrzykniki. Zaś ezoteryka osiemosiem to 26 + 62. Bardzo boskie odniesienie.

Boskie odniesienie ?!  Wiadomy jest związek Stare Przymierze a Naród Wybrany. Więc gdy świecki socjolog napisze ezoterycznie rozedrgane 1600 to kumaty świat inaczej odczytuje: 800 + 800 czyli 88. 

Szanujemy ezoteryczne rozedrganie Jana Grossa ale obstajemy przy EKSHUMACJA.

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @tadman 5 marca 2019 13:02
5 marca 2019 13:33

Tam jest , jak ja to widzę, chętny. ..zobaczymy. 

.

 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @saturn-9 5 marca 2019 13:30
5 marca 2019 13:37

& Mili Komentatorzy 

 

Jesteśmy wyraźnie zagnani w sytuację : antysemita. ..filosemita...

 

Celowo napisałam w sumie. .o sobie. ..notkę. 

Bo kto zna moje teksty z kwartalnika i tu na blogu,  raczej wie ze jestem z tej starej szkoły. 

Będzie ekshumacja to będzie można do niej wrócić. 

 

Nie będzie zbadane JEDWABNE, to w najlepszym razie czeka nas los  "czeladzi".

.

 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @Maryla-Sztajer
5 marca 2019 13:40

przepraszam migoce mi Internet, może wiatr bo mi też kilja stronek padło gdzie podglądam rozmowy 

.

 

zaloguj się by móc komentować

klon @Draniu 5 marca 2019 12:32
5 marca 2019 13:47

>>>Najlepsza metoda to jest odcięcie sie od nich i zostawienie ich z wlasnymi kompleksami .. <<<

Odciąć się ? Jeśli rozumiemy przez to brak zgody na przyjęcie ICH narracji. To tak.

Nie.zgadzam się natomiast aby "zostawić ich z własnymi kompleksami". ICH, jako "organizację", cywilizację należy w większości "ignorować" ale dyskretnie mieć czły czas na oku. 

Jakie są skutki przyjęcia narracji Żydów najlepiej widać na przykładzie ....USA.

 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @Maryla-Sztajer
5 marca 2019 14:26

To ja pozwolę sobie przypomnieć 

,,zasadę Coryllusa "

Koszty przerzucamy na przeciwnika. 

Nikogo nie spuszczamy x oka.  Przeciwnie,  już pisałam pod poprzednią notką,  korzystamy z każdej szczeliny ...

.

 

zaloguj się by móc komentować


Maryla-Sztajer @Maryla-Sztajer
5 marca 2019 15:40

https://www.goodreads.com/review/show/2696996294?book_show_action=true&from_review_page=1

 

Pod poprzednią notką kolega wkleił to przypomnienie 

Kwiecień 1949 Gardelegen ....Niemcy palą w stodole jeńców kilku narodowości. 

.

 

zaloguj się by móc komentować

klon @Maryla-Sztajer 5 marca 2019 15:40
5 marca 2019 15:57

Intrygujące.... :-)

Spokojnie tak odczytać treści na SN mogę dopiero po 20-ej.

ps. wydawnictwo IPN to ...."potwór".  Ogrom informacji jest porażający. Nie potrafię dziś powiedzieć jaka jest "waga" tych treści....

 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @klon 5 marca 2019 15:57
5 marca 2019 16:05

Matko Święta,  tak to jak dać ślepej tablet do ręki :)))

Kwiecień  1945 Gardelegen 

.

 

zaloguj się by móc komentować

klon @Maryla-Sztajer 5 marca 2019 16:05
5 marca 2019 16:21

Luzik...ludzka to rzecz :-)

 Ja wczoraj durnotę "palnąłem". Nie miałem sił nawet przepraszać, o poprawkach nie wspominając...

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @klon 5 marca 2019 15:57
5 marca 2019 18:35

Bardzo jestem ciekawa co tam jest.  Upieram się przy ekshumacji niezależnie od wszystkiego. 

Uważam stan dzisiejszy za prostą drogę do katastrofy. 

Wyżej napisałam ze bez tego będziemy w najlepszym razie, ,czeladzią" .

Służbą 

.

 

zaloguj się by móc komentować

DYNAQ @Maryla-Sztajer 5 marca 2019 18:35
5 marca 2019 20:25

Głosy przeciwko ekshumacji brzmią mi jak głosy nagonki która chce nas wpędzić w pułapkę.

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @DYNAQ 5 marca 2019 20:25
5 marca 2019 21:07

Pokazałam w mikroskali jak nad moim miastem wisi, ,tajemnica,, ....

Zresztą nie jedna. Druga wynika ze sprawy, ,czarownicy,,.

Czasem mam chęć tę drugą sprawę opisać od takiej innej strony. Ale to nie prędko. 

W każdym razie nawet jeśli się czegoś obawiamy to i tak należy zrobić co trzeba. Przestrzegać prawa, czyli dokończyć sprawę 

.

 

zaloguj się by móc komentować

klon @DYNAQ 5 marca 2019 20:25
5 marca 2019 21:15

Sensowne spostrzeżenie. Tak może być, jeśli działania zostaną podjęte "na emocjach". Na pewno nie z powodu: " uhhh, to teraz musimy żydkom pokazać".....
 To już było. Kilka powstań/rewolucji w XIX wieku mieliśmy okazję rozpocząć jako nacja. Pisałem wcześniej, że wznowienie ekshumacji MUSI odbyc się z konkretnym planem, celem jaki ma osiągnąć, przy narzuceniu drugiej stronie swoich warunków/swojej "narracji"działań. Np. prawda o historii zdarzeń w Jedwabnem z jednoczesnym poszanowaniem prawa halahicznego - przeniesienie szczątków zamordowanych w odpowiednie, z punktu widzenia Prawa, miejsce. I tyle.....
Strona polska, jeśli chce "przetrwać" zmasowane ataki, nie może pozwolić na narzucenie sobie warunków narracji / gry/ działań/ pokoju .......( dopisać, ci kto uważa za stosowne).

zaloguj się by móc komentować

DYNAQ @Maryla-Sztajer 5 marca 2019 21:07
5 marca 2019 22:07

Hagadzie przeciwstawić rzetelnie zbadaną prawdę,chociażby ilu zgnęło niewinnych,a na ilu powinny ciążyć wyroki za dobrowolną aktywną współpracę z okupantem sowieckim w warunkach wojny.( Jak jednemu ze świadków powiedział oficer NKWD: "Myślisz że myśmy te listy przywieźli ze sobą?")

zaloguj się by móc komentować

DYNAQ @klon 5 marca 2019 21:15
5 marca 2019 22:10

Gdzieś mi przemknęło że chcą teren wokół tej stodoły uznać za cmentarz...wtedy byłoby to już ciężko ruszyć.

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @DYNAQ 5 marca 2019 22:07
5 marca 2019 22:30

Pan to dobrze rozumie. Tam może być wiele aspektów, które trzeba wyciągnąć. 

Zrobienie jednego wzorcowego śledztwa i reszta, ,usiadła,, by sobie spokojnie 

.

 

zaloguj się by móc komentować

klon @DYNAQ 5 marca 2019 22:10
5 marca 2019 22:36

Wtedy nie da się ruszyć bez złamania prawa halahicznego - "będzie zabetonowane".

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @DYNAQ 5 marca 2019 22:10
5 marca 2019 22:52

Ciekawe ilu ludzi czeka żeby już zamknąć temat,  choćby tak właśnie. 

Będziemy tu sobie mogli pisać pod tą notką relacje z pobojowiska .

.

 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @klon 5 marca 2019 22:36
5 marca 2019 22:55

Ale za to ...ileż będzie okazji do dysput intelektualnych patriotycznych. .nad losem nieszczęsnej ojczyzny. Może nawet jakiś bal charytatywny w sprawie...

:((....okropne. ..

.

o wyższości świąt. .nad świętami. .lub odwrotnie 

.

 

zaloguj się by móc komentować

tadman @DYNAQ 5 marca 2019 22:10
5 marca 2019 22:59

Cmentarz? Nie wiem ile wersji można w takim przypadku stworzyć. Jedna bardzo wygodna obowiązuje w moim mieście. Jest stary przedwojenny cmentarz z macewami, otoczony wysokim murem w którym jest furta zamykana na kłódkę. Raz w tygodniu ktoś otwiera tę furtę i można wejść wtedy na cmentarz. Jest on zupełnie zapomniany i tylko dziatwa szkolna koło Wszystkich Świętych robi porządki i pali świeczki(!) Działalności miejscowej gminy żydowskiej zupełnie nie widać, ale podejrzewam iż może ów cmentarz w każdej chwili stać się kartą przetargową, a wtedy będzie wstyd i to wcale nie dla gminy. 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @tadman 5 marca 2019 22:59
5 marca 2019 23:27

Czeladź ma, za swoje pieniądze,  najlepiej podobno w Polsce zadbany cmentarz żydowski. 

.

 

zaloguj się by móc komentować

DYNAQ @Maryla-Sztajer 5 marca 2019 22:30
5 marca 2019 23:38

Trzeba by najpierw odpersaczyć IPN,prokuraturę,piony śledcze. 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @DYNAQ 5 marca 2019 23:38
5 marca 2019 23:45

Jednak się uśmiechnęłam. ..ładnie wyszło...

.

 

zaloguj się by móc komentować


Maryla-Sztajer @DYNAQ 6 marca 2019 07:09
6 marca 2019 07:40

To są słowa. Niech zrobią. 

.

Psuje mi się tablet. ..mogę się już nie zdążyć dowiedzieć co rząd zrobi. .chyba że przejdę na radio 

.

 

zaloguj się by móc komentować

tadman @DYNAQ 6 marca 2019 07:09
6 marca 2019 08:07

Też się uśmiechnąłem. 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @Maryla-Sztajer
6 marca 2019 10:46

Przepraszam   mam awarię. Nie będę mogła odpowiadać na komentarze. 

Ale zapraszam do rozmowy :)

.

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @Maryla-Sztajer 6 marca 2019 07:40
6 marca 2019 20:25

Oooo tak...

... bedziemy widziec gruszki  na wierzbie  !!!  

Ten bankster niczego nie wyklucza... a kiedy mu sie zdarzylo cos w ogole wykluczyc  ???

Jego "zdecydowanie"... czyli te zalosne pierdy na portalu u Sakiewicza i w kurwizorze bylo widac az nadto, jako  reakcje na te ustawione ekscesy Katza... tego drugiego dyplomatola, zwanego szumnie "ambasadorem" Magierowskiego tez  !!! 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @Paris 6 marca 2019 20:25
7 marca 2019 09:38

Nie denerwuj się Paryzanko. 

My mamy mówić i robić swoje. 

Porozmawiamy jak mi się uda przejść na inny tablet, bo teraz co chwilę mnie wyrzuca z netu. Chyba procesor. 

Serdeczności  :)

.

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @Maryla-Sztajer 7 marca 2019 09:38
7 marca 2019 21:25

Tak jest, Pani Marylko...

... mamy mowic... mamy robic swoje...  i  PAMIETAC  do smierci  !!!

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @Paris 7 marca 2019 21:25
8 marca 2019 15:44

Jesteś mądra,  Paryżanko.

:)

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @Maryla-Sztajer 8 marca 2019 15:44
8 marca 2019 19:30

Czy ja wiem, Pani Marylko...

... po prostu dala mi Bozia duzo zobaczyc, przejsc, doswiadczyc na wlasnej skorze w krotkim czasie... to jest bezcenne i z czasem procentuje.

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @Paris 8 marca 2019 19:30
10 marca 2019 20:48

Myślę że nie więcej niż mnie:)

.

 

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować