-

Maryla-Sztajer : Ja z Czeladzi - próba autobiografii

Gdy spotkasz Moniuszkę na warszawskim dworcu nie myśl o Nim źle. Miał dziesiecioro dzieci;)

W sierpniu ubiegłego 2018 roku na festiwalu Chopin i jego Europa została zaprezentowana Halka Moniuszki, po włosku. Tłumaczenie na ten język zostało dokonane już za życia kompozytora. Dopiero teraz znakomity Fabio Biondi i jego Europa Galante prawykonali tę wersję dzieła. 

Dwa lata temu UNESCO ogłosiła rok 2019 rokiem Stanisława Moniuszki.  Przygotowania do tego wydarzenia jak widać rozpoczęto z wyprzedzeniem. Halka była naturalnym pierwszym wyborem z racji istnienia tekstu włoskiego. Biondi już przygotowuje następną operę : Flis, na festiwal roku 2019. Wręcz zapowiada zajęcie się poważne muzyką Moniuszki, opracuje dla swojego zespołu cały jego dorobek. O!

Dobrze oczywiście, bo to znakomity,  renomowany zespół grający na instrumentach dawnych.

Dziś czyli 5 stycznia Biondi zaprezentował swoją wersję Halki w Teatrze Wielkim w Warszawie. Słuchałam transmisji radiowej i podobało mi się bardzo. 

Na scenie Europa Galante w super wzmocnionym składzie 50 muzyków. Za plecami chór Filharmonii Podlaskiej. I znakomici śpiewacy. Dodam na końcu tekstu wszystkie potrzebne linki.

Nie było ruchu scenicznego tzn baletu itd.

Fabio Biondi z wielką pieczołowitością potraktował tę operę. We wszystkich wywiadach których udzielił na przestrzeni ostatnich miesięcy starannie wyliczał oryginalne, niespotykane cechy moniuszkowskiej muzyki. 

 

W związku z rokiem Moniuszkowskim radiowa dwójka będzie intensywnie przypominała np pieśni ze Spiewników Domowych, około 300 utworów. Co drugą środę wieczorem o 22,00 w specjalnym programie muzykolodzy i krytycy muzyczni a też historycy będą rozmawiać o kompozytorze.

Ten program budzi moją szczególną ciekawość. 

Albowiem Moniuszko miał ciekawych teksciarzy.

Oto Wlodzimierz Wolski autor libretta do Halki.

https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Włodzimierz_Wolski

Związany działalnością podziemną z Karolem Levittoux. Który w więzieniu popełnił samobójstwo by jak piszą nie wydać towarzyszy. Tzn podpalił siennik w swojej celi i się spalił. Tak tak. ..

https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Karol_Levittoux

Po kliknięciu na oba linki można przeczytać jeszcze inne rewelacje i dalsze linki.

.

Wracając do muzyki proszę przykładowy wywiad z Biondim. 

https://www.tygodnikpowszechny.pl/otwierajac-magiczna-szkatule-157072?language=pl

Moniuszko pisał muzykę niezwykłą. Niestety trendy społeczno polityczne tamtej epoki pozwalają teraz na reinterpretację zgodną ze współczesnym zapotrzebowaniem. Oczywiście dotyczy to TEKSTÓW i treści literackich utworów, które nie były autorstwa Moniuszki. 

Kto kliknął na biografię Wolskiego i Levittoux już się domyśla dokąd mogą nas zaprowadzić choćby tą Halką , a zapewniam ze gdy specjaliści będą cały rok tłumaczyć nam co miał na myśli Moniuszko, to psucie dziewek przez dziedzica Janusza może się okazać sprawą najmniej ważną. 

https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Halka_(opera)

Tu dla przypomnienia kilka zdań o Halce.

 

https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Stanisław_Moniuszko

Tutaj biografia i spis dzieł. 

 

https://www.tvp.info/40709287/glinski-rok-moniuszki-powinien-byc-promocja-muzyki-i-polskiej-kultury

Tutaj zaś minister Gliński o Roku Moniuszkowskim.

.

.

Wobec tak rysującej się najbliższej przyszłości proponuję Baśń Moniuszki. 

https://m.youtube.com/watch?v=42VR8TE59Ko

Baśń zimowa powstała dla pewnego petersburskiego przyjaciela ;)

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/kompozytorzy/moniuszko-stanislaw-1819-1872/

.

Pierwszy mój kontakt z muzyką Moniuszki to oczywista w PRL Prząśniczka.

https://m.youtube.com/watch?v=ZJaThhR91pE

 

Przyznam, że o ile cieszy mnie ogromnie perspektywa całorocznych spotkań z tą przepiękną, oryginalną i z duszy polską muzyką to jestem lekko wystraszona słuchając zapowiedzi reintetpretacji i odczytania współczesnych kontekstów moniuszkowskiej twórczości. Z racji, że są to w większości utwory obciążone testami tamtej epoki.

.

Przewrotnie kończę Mazurem ze Strasznego Dworu, w nadziei, że nie będzie tak strasznie jednak. 

https://m.youtube.com/watch?v=qDhRt6hRdRo

 

;)

 



tagi:

Maryla-Sztajer
6 stycznia 2019 00:27
16     746    6 zaloguj sie by polubić
komentarze:
gabriel-maciejewski @Maryla-Sztajer
6 stycznia 2019 07:55

Nigdy w życiu nie byłem w operze

zaloguj się by móc komentować

bozenan @Maryla-Sztajer
6 stycznia 2019 08:33

Dziękuję pani Marylo, jak zawsze dużo cennych informacji. Ja również się cieszę na moniuszkowski rok.

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @gabriel-maciejewski 6 stycznia 2019 07:55
6 stycznia 2019 11:31

Większość nie była. Moniuszko i tak będzie "służył sprawie postępu"

.

 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @bozenan 6 stycznia 2019 08:33
6 stycznia 2019 11:35

Mamy świadomość że współczesne odczytanie nie brzmi jak wtedy. 

Mnie się Biondi podobał i w lecie i teraz w rozbudowanym składzie wykonawców. Intryguje mnie dlaczego on się bierze kompleksowo za Moniuszkę. .?

Ile to kosztuje. .? Ministerstwo go opłaciło?  Tzn kupują inteligencję  ..?

.

 

zaloguj się by móc komentować

chlor @Maryla-Sztajer
6 stycznia 2019 23:07

Mój dziadek raz był z babcią w operze we Lwowie przed którąś wojną, może drugą. Nie pamiętam, był pełnoletni już przy pierwszej. Od razu zasnął i zaczął chrapać. Obciach straszny.

zaloguj się by móc komentować

tadman @gabriel-maciejewski 6 stycznia 2019 07:55
7 stycznia 2019 08:05

Opera to zupełna awangarda; ona lat 50, gruba, on łysy lat 60, obejmują się czule i tylko wtajemniczenia wiedzą, że to Julia i Romeo. 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @chlor 6 stycznia 2019 23:07
7 stycznia 2019 11:35

Słuchałam od dziecka. Wiecznie chorowałam wiec czytałam i słuchałam 

.

 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @tadman 7 stycznia 2019 08:05
7 stycznia 2019 11:36

Już nie. ..sam jesteś obciach ;))

.

 

zaloguj się by móc komentować

tadman @Maryla-Sztajer 7 stycznia 2019 11:36
7 stycznia 2019 15:16

Czy to aby do mnie, a może jednak do chlora? 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @tadman 7 stycznia 2019 15:16
7 stycznia 2019 15:30

:))

Może do Chlora ;))

Przecież trochę na ślepo piszę. .

.

Z tym wiekiem śpiewaków nie jest już tak jak kiedyś. Mamy wprost wstrząsającą liczbę młodych lub niesamowicie zdolnych śpiewaków. 

Ostatniej jesieni w Katowicach na konkursie to dało się słyszeć. Narybek.

A też ci co już w świecie. Tyle ze śpiewają też S największych światowych salach. 

 

Ja nie za bardzo lubię operę. Jest obciążona zawsze debilną akcją. Dla mnie najlepiej jak śpiewają nie po polsku...słyszę śpiew bez tekstu.

 

Natomiast uwertury,  tańce polskie u np Moniuszki ..bardzo dobre. 

 

Halka Biondiego była ciekawa. Inaczej zagrana i inaczej śpiewana. 

Jontek ..nie dramat bohaterski. .tylko delikatnie. .

:)

.

 

zaloguj się by móc komentować

tadman @Maryla-Sztajer
7 stycznia 2019 22:48

Wywiad z Biondim w TP ciekawy, bo okazuje się, że imputowana nam zaściankowość i "wtórność" w kulturze może być źródłem pozytywnych zaskoczeń dla muzyka z kraju, który w muzyce ma sporo do powiedzenia. Z tego można wywnioskować, że rzetelnie wykształcony Moniuszko a trzymający się mocno naszej tradycji może być ciekawy i inspirujący dla innych, niekoniecznie dla współczesnych sobie. Może w wypowiedzi Biondiego było trochę uprzejmości wobec gospodarzy, ale myślę iż nie za dużo.

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @tadman 7 stycznia 2019 22:48
7 stycznia 2019 23:22

On chce,  jsk napusałam, robić calego Moniuszkę. To ciekawe ....

...tutaj na SN uszło czujności. ..Pytałam kto Biondiemu za to zapłaci?  I dlaczego? 

Moniuszko muzycznie jest świetny. Znakomite,  bachowskie opanowanie kontrapunktu..

Ale za życia nie miał przebicia na Europę. 

Co ! teraz się dzieje? 

.

 

zaloguj się by móc komentować

tadman @Maryla-Sztajer 7 stycznia 2019 23:22
7 stycznia 2019 23:44

Opracowanie i wykonanie Flisa zamówili u Biondiego organizatorzy festiwalu Chopin i Jego Europa. Może Świrski lub Orzeł coś wie. Koszty wynajęcia Fabio Biondiego z zespołem są zdecydowanie niższe niż zapewnienie warunków do twórczej pracy przysłowiowemu Melowi Gibsonowi.

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @tadman 7 stycznia 2019 23:44
7 stycznia 2019 23:53

Ja jestem za. Bo on jest bardzo dobry. 

W przerwie sobotniego występu był w radio wywiad. On tam mówił o całym Moniuszce...zobaczymy. 

 

Natomiast serię audycji w polskim radio...o czym w notce...będę pilnować. 

.

 

zaloguj się by móc komentować

tadman @Maryla-Sztajer 7 stycznia 2019 23:53
8 stycznia 2019 00:07

Proszę pisz, bo nie tylko historią człowiek żyje. O muzyce ciekawie pisał boson, ale on chyba szczególnie lubi konkursową rywalizację. Czasami o muzyce pisał KOSSOBOR, ale się nam gdzieś zagubił, ponoć z Kolbergiem po kraju się szlaja.

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @tadman 8 stycznia 2019 00:07
9 stycznia 2019 11:43

Wiesz, tutaj bardziej mi szło o to po co teraz wyciąga się Moniuszkę?  On był znakomitym kompozytorem. Nic to w jego czasach nie znaczyło. Ile się napracował żeby utrzymać rodzinę. 

Kompozytor doskonały nie był z nieistniejącej Polski nie był wtedy nikomu potrzebny. 

I w wolnej Polsce też nie !

Więc ja widzę jego przydatność e tym momencie właśnie z powodu TEKSTÓW. 

Biondi będzie czarował pięknem muzyki. ..której i tak nikt nie posłucha. .

Za to o doli chłopa i potrzebie walki o wolność gadające głowy. ...zachrypną of tłoczenia fo uszu słuchaczy poprawnych politycznie na tym etapie  "prawd:..

.

 

 

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować