-

Maryla-Sztajer : Maryla-Sztajer

Zamiast komentarza... Ave Maria...i abp Lenga

Ave Maria 

https://m.youtube.com/watch?v=j8KL63r9Zcw

-------------------------------------------------------------------

Abp Jan Paweł Lenga: Przerywam zmowę milczenia 

https://m.youtube.com/watch?v=kC02ghzfJgA

.

 

Obiecałam pod piękną i klarowną notką Pana  Krzysztofa Laskowskiego, że napiszę własnych kilka słów, ktore dotyczyć miały toczącej się tam dyskusji. 

Czas ucieka. Ja stale mocno zajęta. 

Na pewno lepiej niż moje słowa... i poważniej... wybrzmi wypowiedź abp Lengi. Książkę na pewno wielu Szanownych Czytelników zna. Może nie każdy napotkał to nagranie. 

.

 

 

 



tagi:

Maryla-Sztajer
27 maja 2019 20:44
40     1645    3 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

krzysztof-laskowski @Maryla-Sztajer
27 maja 2019 20:53

Dzięki za wymienienie mojego tekstu. Obecnie panuje taka sytuacja, że w celu jej poprawienia należałoby robić publiczne wykłady z katechizmu św. Piusa X i Enchiridionu symbolorum.

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @krzysztof-laskowski 27 maja 2019 20:53
27 maja 2019 20:57

Tekst znakomity. Ja rozumiem spór między Panem a innymi dyskutantami. 

Po prostu nie czuję się merytorycznie przygotowaną...A wtedy lepiej się nie blaźnić 

.

 

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-laskowski @Maryla-Sztajer 27 maja 2019 20:57
27 maja 2019 21:04

Ja też nie jestem przygotowany merytorycznie. Wysłuchałem trochę użytecznych wykładów i co nieco przeczytałem, ale i tak bardzo mało w stosunku do potrzeb. Poza tym nie wiadomo, jak długo będzie można operować w sieci.

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @krzysztof-laskowski 27 maja 2019 21:04
27 maja 2019 21:13

Ja myślę prosto...do ostatniej chwili MY jesteśmy obecni. 

Może nie wszyscy cały czas... Ale tutaj tak długo jak tylko będę mogła. 

Rzecz w tym że ja bardzo już ograniczam sobie patrzenie w ekran. A na pewno każdy może mieć coś swojego..

Poza tym...to jest wersja ostateczna. Myślę że Gabriel po prostu będzie. Bo tak :)

.

 

zaloguj się by móc komentować


Paris @krzysztof-laskowski 27 maja 2019 20:53
27 maja 2019 22:55

O tak...

... te wyklady napewno bardzo by pomogly... a przynajmniej mnie by pomogly.

Przy okazji - dziekuje bardzo, Panie Laskowski,  za przeciekawy wpis i dyskusje  !!!

zaloguj się by móc komentować

Paris @Maryla-Sztajer 27 maja 2019 21:23
27 maja 2019 23:04

Ja to bym powiedziala, Pani Marylko...

... ze wprost przeciwnie  !!!   Biskupi z KEP  uczynili juz baaardzo duzo... sa juz specjalne fundusze dla "ofiar" pedofilii... pewnie z €poslanka "samarytanka" Kempa stworza jeszcze jakis fundusz "odszkodowawczy", no bo jakze to tak mogloby sie obejsc bez odszkodowan... pewnie wytworzy sie kolejne kilka tysiecy "skarbonek z napisem Caritas"  i wysylac sie bedzie ministrantow po datki do ciemnego ludu polskiego...

... ach, no i jeszcze €poslanka Kempa bedzie miala  ROBOTE... przeciez  DOBROCZYNNOSC  taka modna jest dzisiaj... no i przede wszystkim tak  strasznie uszlachetnia  nierobow i darmozjadow rzadowych  !!!   

zaloguj się by móc komentować

Paris @Paris 27 maja 2019 23:04
27 maja 2019 23:06

I dziekuje za link...

... z przyjemnoscia w wolniejszym czasie poslucham.

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @Paris 27 maja 2019 23:04
27 maja 2019 23:28

Nie w tym rzecz.

Miałam do czynienia dawno temu z grupą osób które jako dzieci zostały na różne sposoby krzywdzone. Któraś aż miała zmienione dane osobowe, sądownie. I drugi koniec Polski.,i strach że i tak się wyda że to ona była ofiarą..NIE  miało to związku z Kościołem..to głośna sprawa rodzinna. 

Te osoby z najwyższym trudem przyznawały co je spotkało..po złożonej nieraz pracy psychologa. 

Nie będę w ten temat wchodzić. 

.

Po prostu od Kościoła oczekuję konkretnej uczciwej postawy. 

.

O płaceniu itd..było już u Pink Panther. 

.

 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @Maryla-Sztajer 27 maja 2019 23:28
28 maja 2019 06:14

Dokładnie. Z tym, że  kościół to zrobi, zapewne, ale inne środowiska nie.

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @Grzeralts 28 maja 2019 06:14
28 maja 2019 11:01

Inne nie.

Ale podkładam nadzieję w Bogu.

I chcę by Jego Ciało  tutaj na ziemi było czyste. 

.

 

zaloguj się by móc komentować

DrzewoPitagorasa @krzysztof-laskowski 27 maja 2019 20:53
28 maja 2019 18:23

Myślę, że czasami nawet wykłady z bardziej pdstawowych pojęć by się przydały. Niedawno zapytałam pewnego młodego Amerykanina (27 lat) co to jest wolność. Odpowiedział, że wolnym jest się wtedy gdy można robić co się chce, kiedy się chce i bez problemów finansowych. 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @DrzewoPitagorasa 28 maja 2019 18:23
28 maja 2019 20:13

Dlatego zachęcam Pana Krzysztofa by pisał 

.

 

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-laskowski @Maryla-Sztajer
28 maja 2019 21:31

Do obu Pań: sytuacja wymaga robienia więcej niż pisanie tekstów w blogu.

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @krzysztof-laskowski 28 maja 2019 21:31
28 maja 2019 22:05

Tak...Ale robi się tam gdzie można i gdzie  potrzeba. Tutaj też trzeba. 

.

 

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-laskowski @Maryla-Sztajer 28 maja 2019 22:05
28 maja 2019 23:39

Potrzebujemy znacznie więcej, niż możemy sobie wyobrazić. W Polsce nie ma ani jednego normalnego seminarium duchownego niemodernistycznego, nie ma ani jednej szkoły wyższej świeckiej, na której dorzecznie uczono by filozofii tomistycznej. W szkołach niższego szczebla nie ma wstępu do filozofii tomistycznej, logiki. Nauczanie religii to kompletna klęska. Przede wszystkim potrzebujemy modlitwy, żebyśmy się mogli z wyżej wymienionymi problemami mierzyć.

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @krzysztof-laskowski 28 maja 2019 23:39
29 maja 2019 07:46

Wiem. 

Ja dobrze rozumiem to co pisze np Grzeralts...szczególnie w świetle wyboru jeszcze na s24 takiego właśnie Nicka. 

Nie wiem co będzie...Grzeralts jest potrzebny. 

Ale tym bardziej potrzebny jest Pan czy Rotmaister. 

Przywieźli mi znajomi z Betlejem malutki poręczny różaniec z ...różanego drewna...nie z oliwki. Choć taki też mam od koleżanki  :)

:)

 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @Maryla-Sztajer 29 maja 2019 07:46
29 maja 2019 08:10

Jak zawsze powtarzam: Krzysztof pisze ciekawie i lubię Go czytać. Co nie przeszkadza mi się z nim w wielu kwestiach nie zgadzać. I to ostro nie zgadzać. Podobnie jest z Rotmeisterem. Natomiast jedna z kwestii jest dla mnie absolutnie kluczowa: nie jest powołaniem świeckich nauczać. I od tego należy się ze wszelkich sił powstrzymywać. Zwłaszcza w miejscach gdzie nie zgadzamy się z nauczaniem oficjalnym. Natomiast wolno i trzeba dawać świadectwo. Świadectwo zawsze jest osobiste i z konkretnych czynów wypływające - czyli nie głosimy ex cathedra, a ex opere operantis. 

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-laskowski @Grzeralts 29 maja 2019 08:10
29 maja 2019 09:55

W Polsce nie ma ani jednego biskupa, który naucza w pełni zgodnie z katechizmem św. Piusa X, a ma taki obowiązek. To są apostołowie, do kroćset. Jeśli oni nie mówią nam prawdy, to i prawie żaden ksiądz ani zakonnik nie mówi nam prawdy, jak należy. Tymczasem to duchowne osoby zlecają świeckim misję, a sami po większej części szerzą truciznę. Sytuacja musi więc wyglądać tragicznie. Trzeba więc podjąć starania o jej poprawienie.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @krzysztof-laskowski 29 maja 2019 09:55
29 maja 2019 11:00

A skąd wiesz, że biskup nie naucza zgodnie, czy też, że w ogóle ma taki obowiązek? Nie masz prawa tego rozstrzygać, ani nie masz prawa powoływać się na nikogo, kto tak rozstrzyga bez papieskiego placet. Tak samo jak nie masz prawa nakazywać chirurgowi, żeby leczył Cię zgodnie z tym, co wyczytałeś u Avicenny, ani co Ci powiedział znajomy pediatra. Z prostego powodu, że nie Ty odpowiadasz za skutki tych działań. Masz natomiast prawo i obowiązek starać się o poprawę sytuacji w Kościele. A jeśli chcesz nauczać i prowadzić działalność misyjną, powinieneś to robić w ramach struktur do tego powołanych i podporządkowując się przełożonym - czyli realnie albo wstąpić do misyjnego zgromadzenia, albo przyjąć święcenia.

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @Grzeralts 29 maja 2019 08:10
29 maja 2019 11:23

Dlatego by złapać równowagę należy co jakiś czas wrzucać notkę pod którą się spotkamy by rozmawiać. To w końcu da jakiś efekt  w tutejszym środowisku. 

Ja jestem tutaj najsłabszą merytorycznie i wrzucam drobne uwagi..

Z dawaniem świadectwa to ogromnie ważne..

Tym bardziej że wszyscy jakoś się potykamy czy upadamy ...i najciekawsze jest to ze wstajemy. 

Jak gotyk ...zawsze w górę...

Zapraszam do rozmowy. Jeśli nie chcecie u mnie to czyjaś nowa notka i idziemy  :))

.

 

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-laskowski @Grzeralts 29 maja 2019 11:00
29 maja 2019 11:24

Oczywiście, że niezgodnie, skoro godzi się na takie horrenda jak Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan, w ramach którego świeccy ludzie traktowani są jak osoby konsekrowane, Dzień Judaizmu i Dzień Islamu. Ma obowiązek się od tego odciąć. Skoro tego nie robi, traktuje swoje kapłaństwo jak rzecz nieistotną.

Ja mam swoje na sumieniu, ale zaczynam orientować się, z czym mam do czynienia.

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-laskowski @Grzeralts 29 maja 2019 11:00
29 maja 2019 11:31

I czego będą mnie uczyć? Że w zasadzie wszystko jest cacy.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @krzysztof-laskowski 29 maja 2019 11:24
29 maja 2019 11:35

Jak napisałem: możesz tak myśleć, ale nie publicznie głosić. Jeśli Duch Święty dopuszcza działania hierarchów, które są niezrozumiałe dla nas, to jest to sprawa między Nim, a tymi, których tu ustanowił. My się możemy najwyżej poskarżyć w prywatnej korespondencji. Pamiętaj zresztą, że Kościół w Europie jest maleńką diasporą, a duchowni działają wśród pogan i heretyków, często jawnie wrogich kapłanom Kościoła i garstce pozostałych wiernych. Duchowni nie mogą sobie pozwolić na prowokowanie męczeństwa powierzonych im ludzi.

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @Grzeralts 29 maja 2019 11:35
29 maja 2019 11:58

Chyba dlatego gdy rok temu pisałam trochę o  ,,moich,, świętych to pokazywałam jakiś szczegół z ich życia  i czasem drobne objaśnienie,  jak się rzecz ma do mnie...Może tego nikt z czytelników nie wyłapał. Tutaj wszyscy oczekują poważnych naukowych tekstów...co tam drobne świadectwo  Marylki...Marii..

:)))

.

 

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-laskowski @Grzeralts 29 maja 2019 11:35
29 maja 2019 12:09

Ta, głupi świeccy niech siedzą cicho. Ale wiadomo, że chodzi o strach przed prześladowaniami i nic innego.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @krzysztof-laskowski 29 maja 2019 12:09
29 maja 2019 12:37

Niech ważą słowa i kierunek przekazu. Łatwo nie bać się prześladowań, które nas osobiście nie dotyczą i za które nie ponosimy realnej odpowiedzialności. Niemniej jednak możemy je nierozważnym słowem ściągać na bliźnich całkiem skutecznie.

P.S. nakazując bliźnim czytać "Pascendi" i "Enchiridion" nakładasz na wielu z nich umysłowe męczeństwo w całkiem realny sposób ;) Radykalizm ewangeliczny nie jest intelektualny i nigdy nie taki był. Świecki nie musi znać encyklik i dokumentów dogmatycznych. I św.Tomasza też nie musi. Ale może, i z pewnością mu to nie zaszkodzi. Tak samo jak znajomość "Pascendi", czy Katechizmu Piusa X pod warunkiem, że zna też obecny katechizm i nauczanie. 

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-laskowski @Grzeralts 29 maja 2019 12:37
29 maja 2019 12:52

Kiedy mówisz o ryzyku prześladowań, to dobrze. W tym duchu można dyskutować. Co do innych rzeczy nie bardzo, bo one dotyczą filozofii fenomenologizmu. Sam mam z nią wielki problem. Bez poruszania sprawy fenomenologizmu mówienie o obecnym nauczaniu równa się stracie czasu.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @krzysztof-laskowski 29 maja 2019 12:52
29 maja 2019 13:15

Ja się nie czuję kompetentny w filozofii fenomenologizmu. Tak samo jak nie czuję się kompetentny w krytyce nauczania JPII, który oprócz bycia papieżem był też jednym z największych tomistów naszych czasów, a ja jednak nie, mimo szóstki z filozofii. Więc przyjmuję jego encykliki jako dane mi do przyswojenia, nie krytycznej analizy. Jeśli czegoś w nich nie rozumiem, staram się zrozumieć. To dotyczy również starszych dokumentów, które per analogiam do PŚ staram się jednak czytać dopiero po poznaniu dokumentów nowszych, tak jak ST odczytuje się w duchu NT. Ogólnie jestem z tej metody zadowolony, np.nie doceniłbym w pełni Wyszyńskiego, gdybym wcześniej nie czytał Wojtyły.

Natomiast generalnie prezentuję pogląd, że na słowo trzeba bardzo uważać w tak kluczowych kwestiach jak liturgia czy dogmaty. Nierozważnym słowem łatwo zaszkodzić, a jeszcze naprawiać taką szkodę musi potem ktoś inny. Co innego, gdy sobie tu gawędzimy o durnotach typu polska scena polityczna, ryzyko takich dyskusji jest pomijalne. 

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-laskowski @Grzeralts 29 maja 2019 13:15
29 maja 2019 14:10

W tym ujęciu filozofia jawi się jako czarna magia. No i tak rzeczywiście ludzie ją traktują, również duchowni. Etap zastanawia się przerobiłem, a mam wielki problem z realizacją tego, co wiem.

Trzeba uważać, ale od tego wierni mają sensum fidelium, żeby reagować, kiedy pasterze żywią ich nie tym, czym żywić powinni.

zaloguj się by móc komentować

qwerty @krzysztof-laskowski 29 maja 2019 12:09
29 maja 2019 14:17

A doznałeś kiedyś osobiście prześladowania, takiego serio nie na niby? I myślisz, że wtedy fenomenologia lub tomizm mają znaczenie?

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-laskowski @qwerty 29 maja 2019 14:17
29 maja 2019 14:56

Takiego nie, ale mam rozumieć, żebym nie zastanawiał się nad tym, co się stało np. w Kościele, bo jestem na to za głupi. Dzięki za taką konstatację.

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @Maryla-Sztajer
29 maja 2019 15:55

Czytam co panowie piszecie...jest to ciekawe bardzo..

.

 

zaloguj się by móc komentować

qwerty @krzysztof-laskowski 29 maja 2019 14:56
29 maja 2019 21:33

tego nie powiedziałem i nie to mam na myśli; masz wiele zalet/racji ale nie przesadzaj, też nie jest tak jak sądzisz, że gdyby nie było tego czy tamtego to byłoby super, a już w przeszłości to było super; warto nieraz z pokorą wracać do treści/tekstow podstawowych i nie przenosić osobistych wyobrażeń na rzeczywistość, która jest, inaczej - nie staraj się nawracać Papieża/y; jak każdą czynność będziesz ofiarować Jemu to inaczej będziesz świat postrzegać, ba, doznasz czegoś czego nawet nie wiesz, że istnieje dostępne dla kawałka biomasy jaka jesteśmy [ a żartobliwie to biomasa może być głupia?]

zaloguj się by móc komentować

olo @Maryla-Sztajer
29 maja 2019 21:35

nie odmawiajac zalinkowanym kompetencji i praw

ja tego ducha(?) nie czuje

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @olo 29 maja 2019 21:35
29 maja 2019 21:37

Którego ducha, proszę doprecyzować? 

Można pokazać palcem..

 :))

 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @olo 29 maja 2019 21:35
29 maja 2019 21:46

Nie mam ani praw ani możliwości wkleić tu tekstu książki. 

Ponieważ...niestety...orientuję się jak konkretnie w praktyce wyglądają takie zachowania jak abp Lengi,  od wnętrza Kościoła widziane...

...DUŻY  PLUS  za odwagę  dla Arcybiskupa. 

.

 

zaloguj się by móc komentować


olo @Maryla-Sztajer 29 maja 2019 21:46
29 maja 2019 23:13

rozumiem i nie oceniam

 

zaloguj się by móc komentować


zaloguj się by móc komentować