-

Maryla-Sztajer : Maryla-Sztajer

Choćbym chodził ciemną doliną...I zwierciadło Pana Andersena....

Dla Klon'a

Choćbym chodził ciemną doliną....wyraz najwyższego zaufania Bogu. 

Gdy zewnętrzne okoliczności wpędzają nas w tę przysłowiową ciemną dolinę dobrze powtarzać sobie słowa Psalmu Dawidowego. I ufać Panu. Skoro jednak otrzymaliśmy od Ducha Świętego Dar Roztropności....na co dzień nazywany przeze mnie zdrowym rozsądkiem...najlepiej samemu nie wchodzić w tę dolinę. 

Jako mała dziewczynka czytałam Baśnie Andersena. Wtedy zimy były zimami. Mróz malował okna w fantastyczne kwiaty. O ile latem miałam ogrody pełne zielska, to zimą tylko te białe...

Historia pana Andersena podobała mi się średnio. Właściwie wrażenie robił pocałunek Królowej Zimy i potem jej pałac, którego namiastkę miałam patrząc przez wychuchane w zamarzniętej szybie okienko na zamarznięte ogrody. 

Oczywiście wszyscy pamiętamy historię stłuczonego zwierciadła. Gdy komu taki odłamek wpadnie w serce czy oko, zaczyna mieć poważny problem. 

Pan Andersen w ramach dość szczególnego smrodku dydaktycznego opowiada o dziewczynce która pokonała wiele trudności by na koniec kapnąć łezkę która roztopiła serce Kaja. W pakiecie mamy jeszcze pouczenie babci by stać się jako dzieci itd..

 

Cywilizacja współczesna karmi nas takimi opowiastkami, które się psu na budę nie zdadzą. 

Skrajne poświęcenie ma sens gdy chodzi o Krew Męczenników. 

Nikt nie wybiera sobie losu męczennika choć męczeństwo staje się udziałem wybranych. 

No a co z tymi okruchami diabelskiego zwierciadła, które wpadają dziecku w oko? 

Bo wpadają. Potwierdzi to każdy psycholog a także  doświadczony spowiednik. 

Dopiero co była na SN dyskusja o tym że Kościół wchodzi w rolę psychologa. 

 

Mój głos w tej dyskusji jest oczywisty. Jest zakres działania psychologów i nawet psychiatrów. Ale ich działanie to zawsze będzie proteza. 

Człowiek chce ogromnie wiele. Miłości, akceptacji, zrozumienia, wybaczenia. 

Cywilizacja mówi, należy Ci się to. Chodź... kup....obejrzyj....podróżuj...itd....

.

Bóg mówi: przyjdź. Mam dla Ciebie tyle Miłości że dam Ci Wszystko. 

Umyję Ci Człowiecze nogi, byś poznał jak Cię kocham. 

.

Wtedy gdy przyjdziemy  -  pocałunek Boga usunie okruchy diabelskiego zwierciadła...

.

 

Taki to mój głos w ostatniej dyskusji.....

:)

.

 



tagi:

Maryla-Sztajer
26 kwietnia 2019 15:26
35     1500    6 zaloguj sie by polubić

Komentarze:


smieciu @Maryla-Sztajer
26 kwietnia 2019 16:57

Pamiętam, byłem dzieciakiem i krewniak miał takie wydanie chyba właśnie Baśni Andersena. W sztywnej okładce książka. Stara się wydawała. Królowa Śniegu. To była jedna z moich ulubionych bajek. Wiele razy przeczytałem. Choć całkiem zapomniałem. Ale pani mi przypomniała. Tą dziurkę w szybię itd. Fajny klimat był :)

Resztę jednak widzę inaczej. Mnie właśnie męczy to bajkowe, dziecinne podchodzenie do chrześcijaństwa. To w sumie jak New Age jest trochę. Brakuje mi tego aspektu twardości, logiki, konsekwencji. Według mnie to jest ale świadomie odrzucane, gdzieś upychane na boki by sprawę rozmydlić, znijaczyć, sprowadzić do wiary, która jest jedynie ... wiarą.  Czymś dobrym dla dziecka ale w dorosłym świecie potrzeba czegoś więcej. Choćby po po by przekonać kogoś innego, który też bierze świat na wiarę. W TV, Demokrację, wegetarianizm czy hinduską medytację.

zaloguj się by móc komentować

gerlach @Maryla-Sztajer
26 kwietnia 2019 17:02

Heroizmu wymaga miłość dla tego, co nie przykuwa naszej uwagi zewnętrznym pięknem

https://teologiapolityczna.pl/pawel-paliwoda-prawdziwa-historia-dziewczynki-z-zapalkami

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @smieciu 26 kwietnia 2019 16:57
26 kwietnia 2019 18:19

Tak...ta sama w twardej okładce  :)

Bóg daje kazdemu to czego mu trzeba:)

.

Jak kobiety przyszły do Grobu to potem pobiegły do Apostołów z informacją...A i tak jeszcze Szaweł musiał stać się Pawłem aby Wiara dotarła do nas:)

Nie ma lekko..

.

 

zaloguj się by móc komentować

klon @Maryla-Sztajer
26 kwietnia 2019 18:20

Niewiele swej strony powiedzieć teraz mogę, jedynie

Bóg Zapłać,
:-)
 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @klon 26 kwietnia 2019 18:20
26 kwietnia 2019 18:26

Serdecznie pozdrawiam 

:)

 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @gerlach 26 kwietnia 2019 17:02
26 kwietnia 2019 18:30

Wtedy Andersen był dla mnie za trudny. Potem zaś czytałam już coś innego. 

 

Kilkadziesiąt lat później byłam prawie pół roku w krakowskim Hospicjum. Trochę pomagając. 

To wszystko.....

.

 

zaloguj się by móc komentować


Maryla-Sztajer @qwerty 26 kwietnia 2019 19:26
26 kwietnia 2019 21:04

Dzięki..

Brzytwa Ockhama bardzo ułatwia 

:)

 

zaloguj się by móc komentować



gorylisko @Maryla-Sztajer
27 kwietnia 2019 05:51

niedawno miała miejsce dyskusja a propos bajek (Harry Pottera) w wersji modern... bo jezdzi sie pociągiem co prawda parowym ale jednak... ;-) zacząłem nawet pisać tekst w obronie bajek gdzie jest mowa m.in. o Królwej Śniegu... i to tej pisanej i słynnej baśni filmowej produkcji radzieckiej, ładnej zresztą gdzie mowy niema o Bogu i w/w zwierciadle diabelskim które każe wszystko widzieć po diabelsku... Gerda podejmuje heroiczny wysiłek wędrując do pałacu królwej śniegu i odmawiając modlitwy...co mnie nie bardzo pasowało jako, że bazowałem na baśni filmowej a ona była taaaka piękna... moją ulubioną baśnią była "Towarzysz podróży" gdzie mowa jest o szacunku dla człowieka nawet po śmierci... nie powiem o co biega...wyguglajcie se ;-) ale czytałem tę powistkę wiele razy... innych nie rozumiałem, za młody i za głupi byłem...jak to małpiszon...potem po latach baśnie znowu wpadły mi w ręce... przeczytałem i... w niektórych powiastakch zobaczyłem... coś co sprawiło, że oczy mis ię spociły... niech żyją bajki...

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @gorylisko 27 kwietnia 2019 05:51
27 kwietnia 2019 10:10

Mnie się oczy pociły przy Stasiu w pustyni i puszczy....

Ale ja jestem...hm...dziwadło :))

Pozdrawiam 

.

 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @MarekBielany 27 kwietnia 2019 00:00
27 kwietnia 2019 10:11

Miało być   thx...Dzięki za link 

:)

.

 

zaloguj się by móc komentować

Mister @Maryla-Sztajer
27 kwietnia 2019 13:05

Cytat: Cywilizacja współczesna karmi nas takimi opowiastkami, które się psu na budę nie zdadzą.

Tak sobie mysle ze te opowiastki sa podyktowane tym jakie srodowisko ma zapotrzebowanie . Szuka sie roznych drog tymi opowiastkami aby zdobyc zaufanie , pieniadze , wladze ( w wiekszosci) . Bioradz pod uwage czas kiedy ja dorastalem w Polsce , zycie bylo bardziej sztampowe ( tak mnie sie wydaje ). Cywilizacja wspolczesna moim zdaniem bardziej wyzwala ludzkie osobowosci. Szczegolnie widac to w krajach zachodnich , tak pod wzgledem ubiorow jak i zachowania  osobowego. Z pewnoscia  zdanie " ktore sie psu na bude nie zdadza " jest uzasadnione naszym wiekiem i widzenia pewnych wartosci ktore zostaly nam wpojone  kulturowo-cywilizacyjnie w danym czasie. Kiedys sluchalem wykladu dr. Jan Przybyl ktory opowiadal mlodym ludzia o wartosciach i wymienial wiele wlasnie tych z moich -naszych lat mlodzienczych. Mialem takie przekonanie ze opowiada to w sposob ktory nie przemawia do zebranych . Nie kazdy potrafi byc dobrym mowca ktory potrafi przekonac zebrane gremium o wartosciach . To cos takiego jak nie kazdy potrafi zadedykowac wiersz w taki sposob ze co niektorym poplyna lzy itd. itp.

Mysle ze cywilizacja wspolczesna jest dobra  ale jest w niej bardzo wiele zlego i istnieje wiele pulapek , potrzeba byc bardziej ostroznym i umiejetnie segregowac zlo od dobroci.

 

zaloguj się by móc komentować

klon @Maryla-Sztajer
27 kwietnia 2019 13:20

>>> Tak sobie mysle ze te opowiastki sa podyktowane tym jakie srodowisko ma zapotrzebowanie . <<<

A może być tak, że tworzy się obecnie "środowiska" i tworzy dla nich "zapotrzebowanie"?

Jak powstała "kultura młodzieżowa"?  Przed 1950 rokiem nie było takiego zwierza.
Czy to nie jest nowa "grupa sprzedażowa", target?




 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @Maryla-Sztajer
27 kwietnia 2019 14:39

Moi Panowie,  jestem po ćwiczeniach Ignacjanskich takich w starym duchu. Nie tych jak teraz ...warsztatach psychoterapeutycznych. Jak ktoś nie wie jak to przebiega to mojego pisania  może nie rozumie. 

I też nie każdy kto szedł tamtą drogą spotkał na niej osobiście Jezusa. No w każdym razie ja szłam prawie do końca..obok..Z dystansem. Wydawało się że już tak będzie do końca..No ale ...spotkałam. 

 

Gdy mówimy o handlu itd....w TYM kontekście, cóż mogę...

...mój Nabywca jest mi znany. Kupił mnie za cenę Krwi. 

Co wcale niestety nie powoduje że np..,jak się wscieknę o coś to nie klnę jak szewc. 

Ale mi jednak głupio bo wiem że Pan to słyszy i widzi. 

Nie jest łatwo..

;))

.

 

 

zaloguj się by móc komentować

Mister @klon 27 kwietnia 2019 13:20
27 kwietnia 2019 17:46

Cytat:  A może być tak, że tworzy się obecnie "środowiska" i tworzy dla nich "zapotrzebowanie"?

Oczywiscie ze tak moze byc ,po rozpoznaniu terenu w ktorym zyje jakies srodowisko zaczyna sie opowiastki. ludzie sa bardzo poddatni na opowiastki ktore w nastepstwie sa ukierunkowaniem myslenia ze to jest droga dla nich najlepsza. Przykladow mozna wymienic bardzo wiele chociazby z dzisiejszej polityki . 

zaloguj się by móc komentować

gorylisko @Maryla-Sztajer 27 kwietnia 2019 14:39
27 kwietnia 2019 18:04

ja z kolei zawsze twierdziłem, że można samego Pana Boga kupić...tylko trzeba wiedzieć jaką walutą mu płacić... czasem chętnie przyjmuje barter... krew za krew... policzek za policzek... wyzwisko za wyzwisko... Jezus chętnie przyjmuje miłość... akceptuje to pod każdą postacią... np. pod postacią kubka wody spragnionemu, czy kawałka chleba głodnemu...czy choćby dobrego słowa... przyjmuje żłoto miłości w sztabach, sztabkach, monetach czy nawet złomu... miedziaki codzinności także są u NIEGO w cenie...

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @gorylisko 27 kwietnia 2019 18:04
27 kwietnia 2019 18:19

Nie...to błąd myślenia. 

ON jest darmo.  I jak śpiewamy w starej pieśni: daje nam się cały. 

Możemy mieć zaszczyt czy jak to nazwać...? Łączenia się z Nim przez to co Pan wyliczył. 

Udział.  Możemy być Jego narzędziem. Mnie cieszy gdy On chce bym to ja coś zrobiła. Ale nie zmusza,  przecież mogę odmówić,  prawda?  Mam wolną wolę.  Nie chcę Mu odmawiać...no ...czasem mi się nie uda albo mnie głuchota jakaś najdzie..

On da mi szansę zaś..

.

 

zaloguj się by móc komentować

Mister @Maryla-Sztajer 27 kwietnia 2019 18:19
27 kwietnia 2019 19:34

Cytat: ON jest darmo.  I jak śpiewamy w starej pieśni: daje nam się cały.                                                                             Możemy mieć zaszczyt czy jak to nazwać...? Łączenia się z Nim przez to co Pan wyliczył.

Niwatpliwie duchowo i umyslowo wszyscy moga sie zrownac , natomias zyciowo bywa to roznie . Nie kazdego stac oplacic slub corki jak Kwasniewski w Katedrze i miec na uroczystosci Biskupa. To tylko tak dla przykladu . Na mnie osobiscie udzial  hierarchow koscielnych nie robi jakiegos dobrego wrazenia, wrecz przeciwnie widze to jako przyklad lekcewarzenia i segregacji wierzacych. Czlowiek ktory zwalczal wiare-kosciol poprze to ze mial wladze i zyski w pieniadzach na zakonczenie zywota laczy sie z Jezusem ( Jaruzelski). Owszem mozemy powiedziec ze hierarchowie koscielni to tez ludzie i popelniaja bledy , niestety zamoznosc tez odgrywa laczenia sie . Kiedys znajoma opowiada mi jaki ten ( ktos ) mial wspanialy pogrzeb , zapytalem czym sie ta wspanialosc okazywala , bo bylo wiele osob i sam proboszczna bral udzial w pogrzebie. 

Tak bym narazie zakonczyl.

zaloguj się by móc komentować


Maryla-Sztajer @Mister 27 kwietnia 2019 19:34
27 kwietnia 2019 19:49

A, ks  Tischner mówił że przez proboszcza można stracić wiarę...

Może czasem tak..

Ale to chyba znaczy że się tej Wiary jednak nie miało ...

Credo..wierzę w Boga. 

Jeszcze w jeden święty powszechny apostolski  Kościół..którego częścią jestem ja ty on oni..

No i proboszcz tyż...Święty Kościół grzesznych ludzi. 

Itd....wiemy 

:)))

.

 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @Mister 27 kwietnia 2019 19:34
27 kwietnia 2019 20:46

Tu jest wiele wątków. Mój tekst jest o czymś bardzo konkretnym. Ale ja nigdy nie ingeruję w wypowiedzi gości. 

Już kilka razy na SN pisałam...kształt Kościoła w nadchodzących czasach musi być inny. 

Dlatego fundament Wiary jest najważniejszy. To to Światło które chcę...chcemy przenieść w przyszłość. 

A ci co postępują niegodnie szykują śmierć dla swojej duszy. Bo nagrody już teraz odbierają. Takie ,,mamidła,,.

Wolna wola i wybór. 

.

 

zaloguj się by móc komentować

Mister @Maryla-Sztajer 27 kwietnia 2019 19:44
27 kwietnia 2019 23:03

cytat: Ja o Bogu...

Ja tez tylko zwrocilem uwage ze pieniadze i dodalbym haki mozna nauczycieli wiary w Boga sobie poprostu kupic. Zdaje sobie sprawe ze Pani odczuwa swoja wiare po swojemu , ja tez takowa posiadam . Drazni mnie natomiast to ze ludzie wierzacy wystawili Kosciol jak i daja datki na utrzymanie tych nauczycieli ktorzy wiele razy okazuja wiecej respektu takim jak Jaruzelski , Kwasniewski itd . Nawet sam Miler dziekowal przedstawicielowi kosciola po smierci syna.

zaloguj się by móc komentować

Mister @Maryla-Sztajer 27 kwietnia 2019 19:49
27 kwietnia 2019 23:11

cytat: 

A, ks  Tischner mówił że przez proboszcza można stracić wiarę...

Może czasem tak..

Ale to chyba znaczy że się tej Wiary jednak nie miało ...

Wiara to byla , tylko taka jakiej ten proboszcz nauczyl , a za jakis czas swoimi dzialaniami pokazal ze mozana wierzyc po ichniemu.

 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @Mister 27 kwietnia 2019 23:03
27 kwietnia 2019 23:18

Przecież rozumiem co Pan napisał. I tak jest jak Pan pisze. 

W istniejącej sytuacji zewnętrznej...jako kobieta w Kościele nauczona jestem milczeć. 

Ale uważam że mężczyźni powinni mówić,  rozumieć, działać...

Wszystko jest przed nami...cała przyszłość los Kościoła 

Ojciec Mniszysko pisał niedawno że dużo się zmieni i że są tego nowego Kościoła pierwociny widoczne. 

Ja po prostu jestem strasznie tradycyjna 

.

 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @Mister 27 kwietnia 2019 23:11
27 kwietnia 2019 23:19

Może tak by być. Ja inaczej szłam do tej Wiary którą mam. 

Przecież było różnie na zakrętach 

.

 

zaloguj się by móc komentować

Mister @Maryla-Sztajer 27 kwietnia 2019 20:46
27 kwietnia 2019 23:20

cytat: Tu jest wiele wątków. Mój tekst jest o czymś bardzo konkretnym. Ale ja nigdy nie ingeruję w wypowiedzi gości. 

Z cala powage bardzo duzy respekt do Pani zasad. Ja natomias odwrotnie , ingeruje w wypowiedzi gosci dlatego ze tym (moim zdaniem) poglebiam swoja wiedze . Zdaje sobie sprawe z tego ze jestem omylny i tak wymiana pogladow jak i uzywanie argumentow utwierdza mnie w przekonaniu ze sie mylilem lub bylem poprawnyco do jakiej opnini.

 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @Mister 27 kwietnia 2019 23:20
27 kwietnia 2019 23:23

Szkoda że nie odzywał się Pan pod pewnymi moimi starymi notkami. To było by cenne. Taki kontrapunkt 

Teraz ...już tylko wrzucam mini teksty reaktywne  na teksty SN

.

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @Maryla-Sztajer 26 kwietnia 2019 18:30
27 kwietnia 2019 23:30

Czytalam basnie Andersena...

... ze szkolnej biblioteki i bardzo mi sie podobaly. Najbardziej podobala mi sie Krolowa Sniegu... ale do dzis nie moge zapomniec "rozdzwieku" pomiedzy adaptacja filmowa KS, a opisem z ksiazki... do dzis pamietam tamten zawod i rozczarowanie... zdecydowanie wolalam wersje basni z ksiazki od filmu.

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @Paris 27 kwietnia 2019 23:30
27 kwietnia 2019 23:37

No właśnie Królowa Zima robiła wrażenie. Co jest symptomatyczne. 

Filmu oczywiście nie znam 

.

 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @Paris 27 kwietnia 2019 23:30
27 kwietnia 2019 23:38

Zima była dla mnie realna za oknem. Reszta to były jakieś bajki 

.

 

zaloguj się by móc komentować

edzio @Maryla-Sztajer
28 kwietnia 2019 04:44

Prosto i pieknie. Dziekuje

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @edzio 28 kwietnia 2019 04:44
28 kwietnia 2019 12:09

O ?

Miło że się podoba..

:)

 

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować